تكنيك‌هاي بلند كردن و حمل ايمن اشياء

حمل بار آسان با دستگيره حمل بار

تكنيك‌هاي بلند كردن و حمل ايمن اشياء

۱۶ بازديد

پيروي از روش‌هاي مناسب بلند كردن اشياء شما را در برابر آسيب ديدگي ايمن مي‌سازد. بلند كردن مناسب اشياء موجب تسهيل كارها هم مي‌شود. بنابراين، پيش از اين كه يك شيء را بلند كنيد، درباره نحوه انجام آن فكر كنيد. پس از مدتي خواهيد ديد كه تكنيك بلند كردن و حمل ايمن اشياء را تبديل به عادت كرده‌ايد.
همچنين مي‌توانيد از وسايلي كه براي راحت‌تر كردن حمل بار ساخته شده‌اند استفاده كنيد. به عنوان مثال در هنگام خريد، كه تعداد زيادي كيسه خريد را بايد حمل كرد، مي‌توانيد از دستگيره حمل بار استفاده كنيد. با دستگيره حمل بار به راحتي مي‌توانيد چندين كيسه خريد را تا وزن 10 كيلوگرم حمل كنيد، بدون اين كه به دستان شما فشاري وارد شود.

ضرورت هماهنگي در حمل دسته جمعي اشياء

اگر وزن، شكل يا اندازه شيء به صورتي است كه به تنهايي قادر به بلند كردن آن نيستيد، بهتر است از ديگران كمك بگيريد. در اين حالت يك نفر بايد هماهنگي لازم را انجام دهد. اگر يكي از كارگران شيء را زودتر از بقيه بلند كرد، آن را تكان داد يا به طور نامناسبي زمين گذاشت، احتمال آسيب ديدن خود كارگر و يا همكاران او وجود دارد. پس كار را با دقت انجام دهيد.

بلند كردن اشياي سنگين

بلند كردن و حمل ايمن اشياي سنگين به آموزش و تمرين نياز دارد. براي مثال، احتمالاً همگي ديده‌ايم كه يك شخص نسبتاً ريز اندام كيف‌ها و اشياي سنگين را به سادگي هرچه تمام‌تر جابجا مي‌كند. بايد گفت كه رمز انجام اين امور در حالت ايستادن و نيروي گرفتن شيء است. در ضمن، به ياد داشته باشيد كه وقتي كه امكانات لازم در دسترس هستند، بايد از آنها براي حمل بار آسان و بلند كردن اشياي سنگين استفاده كنيد. لودرها، ليفتراك‌ها، بالابرها و … براي اين منظور ساخته شده‌اند.

تكنيك هاي بلند كردن و حمل ايمن اشياء

بايدها و نبايدهاي بلند كردن و حمل ايمن اشياء

بايدها به قرار زير هستند:
در صورت برخورد با اشياي بسيار سنگين و حجيم از ديگران كمك بخواهيد و در صورت امكان براي جابجا كردن اشياي سنگين از تجهيزات ماشيني استفاده كنيد. چانه خود را به سمت بالا حركت دهيد تا در هنگام بلند كردن شيء تا حد امكان پشت را در حالت راست قرار داده باشيد و براي بلند كردن شيء از ماهيچه‌هاي قوي زانو كمك بگيريد.
نبايدها عبارتند از:
براي بلند كردن اقلام بسيار سنگين و حجيم تلاش نكنيد. بدون هماهنگي لازم، شيء را به صورت تيمي بلند و حمل نكنيد. بدن خود را در هنگام حمل شيء خم نكنيد. از ماهيچه‌هاي پشت و كمر براي بلند كردن اشياي سنگين استفاده نكنيد.

مرور بلند كردن و حمل دستي اشياء به صورت ايمن

اندازه شيء و كليه شرايط و مسير حركت را بررسي كنيد تا تميز و بدون مانع باشد. در صورت امكان از چرخ دستي استفاده كنيد. اشياي حجيم و سنگين را به چند قطعه تقسيم كنيد. محدوديت‌هاي خود را بشناسيد و در صورت نياز درخواست كمك دهيد. در هنگام انجام وظايف سنگين مراقبت اضافي ضروري است.

بلند كردن شيء

قوانين ايمني مربوط به ستون فقرات را فراموش نكنيد: بار، شش‌ها، ميله‌ها، زانوها و انحناي زياد ستون فقرات. باز هم تأكيد مي‌كنيم كه كمر خود را راست نگه داريد.

حمل شيء

شيء را در نزديكي بدن خود نگه داريد و جلوي پاي خود را نگاه كنيد و در هنگام عبور از پله‌ها مراقبت بيشتري به خرج دهيد. بدن خود را پيچ ندهيد، براي تغيير جهت از تغيير وضعيت پاهاي خود استفاده كنيد.

زمين گذاشتن شيء

زانوها را براي قرار دادن شيء روي زمين خم كنيد و مراقب باشيد انگشتان دست و پاي‌تان زير شيء نمانند. اول شيء را روي زمين قرار دهيد، سپس آن را به مكان خود هل دهيد و اجازه ندهيد ماهيچه‌هاي بدن‌تان بيش از اندازه كشيده شوند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.