مراحل پايه‌اي بلند كردن و حمل ايمن اشياء

حمل بار آسان با دستگيره حمل بار

مراحل پايه‌اي بلند كردن و حمل ايمن اشياء

۱۸ بازديد

براي انجام هر كاري داشتن اطلاعات و تجربه باعث خواهد شد آن كار بهتر و ايمن‌تر انجام شود. براي حمل ايمن اشياء  و اين كه بتوانيم حمل بار را  به خوبي انجام دهيم و آسيبي به خودمان وارد نكنيم، بايد نكاتي را رعايت كرد. اين نكات دستورالعمل‌هاي ساده‌اي هستند كه به راحتي مي‌توانيد آنها را اجرا كنيد. در  اين مقاله به 9 نكته اشاره خواهيم كرد كه به شما كمك ميكند بتوانيد حمل بار آسان داشته باشيد و به خودتان هم آسيبي نرسانيد.

مراحل پايه اي بلند كردن اشياء

 

9 روش بلند كردن و حمل ايمن اشياء

  1. وزن شيء را به دست آوريد و كليه شرايط را بررسي كنيد. اگر بار يا شيء بسيار سنگين باشد، براي بلند كردن آن به خود فشار نياوريد و از ابزار و يا افراد كمك بگيريد. همچنين وجود فضاي كافي و جاي پا، براي حركت در محيط را بررسي كنيد.
  2. سپس اطمينان حاصل كنيد كه در حالت تعادل خوبي قرار داريد: پاها به اندازه شانه‌ها باز شوند، يكي از پاها در پشت ديگري و پاي ديگر در پشت شيء قرار داده شود.
  3. اكنون نوبت آن است كه زانوها را خم كنيد، اما پشت و كمر را راست نگه داريد، هرچند كه بايد آن را از حالت قائم خارج كنيد (براي كسب اطمينان از راست بودن پشت، چانه را به سمت بالا حركت دهيد و به روبرو نگاه كنيد).
  4. شيء را با كف دست‌ها و انگشتان‌تان محكم بگيريد. كف دست ناحيه ايمن‌تري است. دوباره چانه را به سمت بالا حركت دهيد تا قبل از بلند كردن شيء نسبت به راست بودن حالت پشت خود اطمينان حاصل كنيد. هميشه لحظه اول بلند كردن احتمال آسيب به كمر بيشتر خواهد بود. در لحظه اول به خاطر اين كه اطلاع دقيق از وزن جسم نداريم ممكن است با نيروي كمتري اقدام به بلند كردن بار كنيم و باعث آسيب ديدن كمر خود شويم.
  5. از وزن بدن خود براي شروع تكان دادن شيء استفاده كنيد، و با جلو آوردن زانوهاي‌تان آن را بلند كنيد. به اين ترتيب از قوي‌ترين ماهيچه‌هاي خود تمام استفاده را مي‌كنيد.
  6. در حين بلند كردن شيء بازوها و آرنج‌هاي خود را در نزديكي بدن‌تان نگه داريد. هر چه بازوها و آرنج‌ها به بدن نزديك‌تر باشند، فشار كمتري به ستون فقرات وارد مي‌شود و مي‌توانيد كنترل بهتري روي باري كه حمل مي‌كنيد، داشته باشيد.
  7. شيء را در نزديكي بدن خود حمل كنيد و توجه داشته باشيد كه در هنگام حمل بدن‌تان را خم نكنيد. در صورتي كه لازم است جهت خود را تغيير دهيد، بايد وضعيت پاهاي خود را تغيير داده و تمام بدن‌تان را بچرخانيد. هيچ وقت كمر خود را نچرخانيد، با اين كار فشار وارد آمده به كمر چند برابر خواهد شد.
  8. بدانيد كه به كجا مي‌رويد و جلوي پاي خود را نگاه كنيد! ممكن است مانع و يا اختلاف سطح در مسير حركت وجود داشته باشد و منجر به بروز حادثه شود.
  9. براي قرار دادن شيء بر روي زمين، زانوهاي‌تان را خم كنيد. مراقب ستون فقرات خود باشيد. براي قرار دادن شيء روي يك ميز يا قفسه بايد ابتدا آن را روي لبه قرار دهيد و به داخل هل دهيد. در هنگام قرار دادن شيء مراقب دست‌ها و پاهاي خود باشيد.

سعي كنيد در هنگام بلند كردن اشياي حتي نسبتاً سبك هم مراحل بالا را انجام داده و خود را به آن عادت دهيد. در برخي از مواقع نسبت تقسيم وزن در شيء ممكن است متوازن نباشد و در صورت رعايت نكردن موارد بالا، حتي اجسام سبك وزن هم ممكن است به كمر شما آسيب برسانند. هميشه سعي در حمل ايمن اشياء داشته باشيد و به راحتي و بدون آسيب رساندن به بدن خود بارهاي مختلف را حمل و جابجا كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.