چه اصولي در هنگام حمل بار بايد رعايت شود

حمل بار آسان با دستگيره حمل بار

چه اصولي در هنگام حمل بار بايد رعايت شود

۱۶ بازديد

يكي از مواردي كه باعث مراجعه افراد به دكتر مي‌شود، كمر درد است. كمر درد در بيشتر مواقع، از حمل بار به صورت نادرست ايجاد مي‌شود و مدت زيادي طول مي‌كشد تا درد كمر از بين برد. در صورتي كه خسارت وارد شده به كمر زياد باشد اين درد هميشگي خواهد بود. براي حمل بار آسان و اصولي، بايد مواردي را رعايت كرد تا هيچ وقت به كمر و ستون مهره‌ها آسيبي وارد نشود.
خيلي از مواقع باري كه بايد بلند شود، سنگين‌تر از حد استاندارد براي يك فرد بوده و نياز داريد تا براي جابجايي آن از افراد ديگري هم كمك بگيريد. براي جابجايي اشياء سنگين در صورت وجود وسايل، از آنها استفاده كنيد و به تنهايي اقدام به بلند كردن بارهاي سنگين نكنيد. حتما نبايد بار را بلند كنيد و در برخي از شرايط با قرار دادن چرخ دستي در زير آن، تا جاي ممكن از بلند كردن آن اجتناب كنيد.

 رعايت اصول حمل بار

چه كارهايي را در هنگام حمل بار بايد انجام دهيم

تا جايي كه مي‌توانيد از وسايل كمك بگيريد. حتي اگر باري كه قصد جابجايي آن را داريد، زياد سنگين نباشد، بهتر اين است كه براي حمل آن از وسايلي مانند چرخ دستي كمك بگيريد. وسايل براي كمك به ما ساخته شده‌اند و تا جاي ممكن بايد از آنها براي حفظ سلامتي كمك گرفت. تا جايي كه مي‌توانيد باري را بلند نكنيد تا فشاري به ستون مهره‌هاي شما وارد نشود.
اگر باري كه شما تصميم به بلند كردن آن را داريد امكان حركت كردن دارد، قبل از حمل، آن را متوقف كنيد. در صورتي كه موقعيت بار نامتعادل باشد و شما اقدام به بلند كردن آن كنيد، احتمال آسيب به كمر شما بسيار بيشتر خواهد بود. بار را در جاي مناسبي قرار دهيد و بعد آن را بلند كنيد. اين كار باعث مي‌شود تا شما درك درستي از وزن آن داشته باشيد.
براي حمل بار به هيچ عنوان كمر خود را خم نكنيد و براي بلند كردن بار از زانوهاي خود كمك بگيريد. زماني كه شما كمر خود را خم مي‌كنيد، تمام فشار به ماهيچه‌هاي كمر وارد مي‌شود. ماهيچه‌هايي كه در اطراف ستون مهره‌ها قرار دارند، به اندازه كافي قوي نيستند كه بتوانند تمام وزن بار را تحمل كنند و اين فشار را به ستون مهره‌ها منتقل مي‌كنند.
در بين مهره‌هاي كمر، غضروف‌هايي وجود دارند كه وظيفه حركت استخوان‌هاي كمر را بر عهده دارند و اگر فشار زيادي به آنها وارد شود، به راحتي آسيب مي‌بينند. در برخي از مواقع كه فشار بيش از حد باشد، غضروف ميان مهره‌ها كه به ديسك معروف است، پاره مي‌شود و درد زيادي ايجاد مي‌شود. اگر به كمر توجه نكنيد و ديسك كمر آسيب ببيند، در مواقع حاد، براي درمان بايد عمل جراحي انجام شود.
قبل از حمل بار آن را به بدن خود نزديك كنيد و بعد اقدام به بلند كردن آن كنيد. هر قدر بار به بدن نزديك‌تر باشد، براي بلند كردن آن فشار كمتري به بدن وارد مي‌شود. علاوه بر نزديك كردن بار به بدن، اگر آن را قبل از بلند كردن بر روي پايه‌اي قرار دهيد، بلند كردن آن آسان‌تر خواهد بود.
زماني كه بار را بلند كرديد، كمر خود را به هيچ عنوان حركت ندهيد و سعي كنيد پاي خود را در جاي مناسبي قرار دهيد. مسير را در نظر داشته باشيد و بعد شروع به حركت كنيد و اگر بايد از پله‌اي بالا و يا پايين برويد، به آن توجه كافي داشته باشيد. تا جاي ممكن از كسي بخواهيد تا مسير را براي شما مشخص كند.

ميزان مجاز بار براي افراد مختلف

براي هر فردي بسته به جنسيت، ميزان متفاوتي بار براي حمل مجاز خواهد بود. براي مردان زير 19 سال و بالاي 50 سال ميزان بار مجاز، 18 كيلوگرم. براي مردان بين 19 تا 50 سال، 23 كيلوگرم. براي زنان زير 19 سال و بالاي 50 سال، 10 كيلوگرم و براي زنان بين 19 تا 50 سال، 16 كيلوگرم است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.