با رعايت نكات ايمني، بدون آسيب اشياء سنگين را جابجا كنيد

۱۸ بازديد

در برخي از موارد مجبور به حمل اشياء سنگين هستيم و در صورت رعايت نكات ايمني، مي‌توان از آسيب به كمر و بار جلوگيري كرد. هر فردي توانايي مشخصي دارد و نبايد بار بيش از حد توان خود را بلند كند. در صورتي كه بايد باري كه بيشتر از توان شما است را بايد بلند كنيد، حتما از فرد ديگري كمك بگيريد و يا اين كار را به وسيله ابزار مناسب انجام دهيد.
در برخي از مواقع و در زمان خريد مجبور مي‌شويد كيسه‌هاي خريد زيادي را با خود حمل كنيد. اين حمل بار ممكن است فقط تا خودرو باشد، ولي تاثيرات مخرب زيادي مي‌تواند بر روي ستون مهره‌هاي شما وارد كند. در چنين مواقعي سعي كنيد كه بارها را بين دو دست خود تقسيم كنيد. با تقسيم بار، فشار وارد آمده به كمر در يك جهت نخواهد بود و مي‌توان حمل بار آسان را تجربه كرد.
اولين نكته‌اي كه بايد رعايت كنيد، خم نكردن كمر در هنگام بلند كردن بارهاي سنگين است. خم كردن كمر، باعث وارد شدن فشار بالايي به ستون مهره‌ها و ديسك بين آنها خواهد شد. اين آسيب در برخي از مواقع شديد است و ديسك بين مهره‌ها پاره شده و بايد جراحي شود. اين آسيب ممكن است در اولين باري كه شما شيء سنگيني را بلند مي‌كنيد اتفاق افتد. هميشه موارد ايمني را رعايت كنيد تا آسيبي به شما وارد نشود.

حمل بار آسان

حمل كيسه‌هاي خريد و اشياء سنگين

هميشه قبل از بلند كردن بار به وزن آن توجه كنيد. در صورت داشتن وزن بالا حتما از فرد ديگري كمك بگيريد و يا سعي كنيد وسيله مناسبي براي جابجايي بارهاي سنگين تهيه كنيد. اين كار باعث مي‌شود در مرحله اول آسيبي به كمر شما وارد نشود و از طرف ديگر، از خسارت به بار جلوگيري شود. هميشه قبل از انجام هر كاري، موارد ايمني را رعايت كنيد.
مسير حركت را تعيين كنيد و در صورتي كه مانعي در سر راه وجود دارد آن را از سر راه برداريد. وجود موانع، احتمال خطر را افزايش خواهد داد و اگر پاي شما به آنها گير كند علاوه بر بر هم خوردن تعادل امكان آسيب ديدن كمر وجود دارد. ستون مهره‌ها زماني كه تحت فشار زياد قرار داشته باشد، اگر تغييري در وضعيت بار به وجود آيد، باعث صدمات به ديسك‌هاي بين مهره‌ها خواهد شد.
اگر باري كه تصميم به حمل آن را داريد، بزرگ است و جلوي ديد شما را مي‌گيرد، از فرد ديگري بخواهيد تا شما را در طي كردن مسير كمك كند و راه را به شما نشان دهد. در برخي از مواقع ممكن است تغيير سطح در مسير وجود داشته باشد و در صورتي كه شما آن را متوجه نشويد امكان حادثه وجود خواهد داشت. در زمان حمل اشياء سنگين هميشه به طور ايمن حركت كنيد و در صورتي كه مسير حركت نامتعادل باشد به تنهايي اين كار را انجام ندهيد، حتي اگر باري كه تصميم به حمل آن را داريد بيش از حد سنگين نباشد.
مرحله آخر قرار دادن شيء بر روي زمين و يا سطحي بالاتر از زمين است. اگر بار را تصميم داريد زمين بگذاريد ابتدا محل قرار گيري آن را تعيين كرده و بعد از آن از فرد ديگري كمك بگيريد. در صورتي كه به تنهايي تصميم داريد بار را زمين بگذاريد با خم كردن زانوها و نه كمر اين كار را انجام دهيد. فرقي نمي كند، اگر در زمان زمين گذاشتن بار، كمر خود را خم كنيد باعث آسيب به آن خواهيد شد. اگر بار را مي‌خواهيد بر روي سطحي بالاتر از زمين بگذاريد، ابتدا گوشه آن را بر روي سطح قرار دهيد و بعد از آن، با حل دادن، موقعيت بار را تثبيت كنيد. بعد از اطمينان از ثابت شدن، دست خود را رها كنيد. هميشه موارد ايمني را رعايت كنيد تا كمترين آسيب و خسارت متوجه شما شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.