نكاتي براي جلوگيري از وارد آمدن صدمات به كمر

حمل بار آسان با دستگيره حمل بار

نكاتي براي جلوگيري از وارد آمدن صدمات به كمر

۱۴ بازديد

جلوگيري از وارد آمدن صدمات به كمر

 

وارد آمدن صدمات به كمر انسان، از جمله مشكلات رايج در محل كار، منزل و هنگام بازي كردن است. وارد آمدن آسيب به كمر مي‌تواند بوسيله تصادفات و يا استفاده از روش‌هاي نامناسب هنگام بلند كردن وسايل بوجود بيايد. بدين وسيله تعدادي از نكات مهم براي بلند كردن ايمن وسايل و خودداري از بوجود آمدن صدمات به كمر به شرح زير بيان مي‌گردند:

روش‌هاي ايمن براي بلند كردن وسايل بدون صدمات به كمر

1- قبل از اين كه شروع به بلند نمودن وسايل كنيد، نوع وسيله (وسايل) مورد نظر براي بلند كردن را به دقت مشاهده و ارزيابي كنيد. بار مورد نظر را به وسيله هل دادن آرام آن توسط دستان و يا پاهاي خود آزمايش كنيد. اين موضوع كه اين شيء تا چه ميزان به آساني حركت مي‌كند به شما نشان مي‌دهد كه وسيله مورد نظر، چقدر سنگين است. نكته مهم در اين مورد، اين است كه مطمئن شويد اين اشياء به خوبي بسته بندي شده‌اند. همچنين، وزن بار بايد متعادل شود، تا به آساني در آن چرخش ايجاد نشود. هنگامي كه اجسام نامتوازن را بلند مي‌كنيد، ممكن است رها شوند و باعث ايجاد برخورد با افراد و يا اشياء ديگر گردند و در نتيجه مشكلاتي را بوجود بياورند. در صورت رعايت موارد ايمني حمل بار آسان خواهد بود.

2- قبل از بلند نمودن اجسام، با دقت به اطراف خود نگاه كنيد. بايد يك مسير روشن براي حمل بار خود داشته باشيد. همچنين بايد بدانيد كه باري را كه در حال جابجايي آن هستيد، مي‌خواهيد در كجا قرار بدهيد. هنگامي كه در حال حمل نمودن وسيله‌اي هستيد، از راه رفتن بر روي سطوح لغزنده و يا سطوح ناهموار خودداري كنيد.
3- بهترين روش براي بلند كردن يك وسيله، استفاده از دسته آن و يا تسمه (در صورتي كه وجود داشته باشد) است. قبل از اين كه وسيله مورد نظر خود را بلند كنيد، اطمينان حاصل كنيد كه مي‌توانيد آزادانه حركت كنيد و وسيله را نيز محكم در دستان خود نگهداريد. دستكش‌هاي مخصوص انجام كار و جابجايي وسايل نيز مي‌توانند در اين زمينه به شما كمك كنند. همچنين بايد به اندازه كافي به وسيله‌اي كه مي‌خواهيد آن را بلند كنيد، نزديك باشيد. بنابراين، از بلند كردن وسيله‌اي كه دور از دسترس شما است، خودداري كنيد. رعايت اين نكته، مانع از كشش نامناسب عضلات بدن شما مي‌گردد.
4- از بازوها، پاها و بخش اصلي بدن خود (ماهيچه‌هاي شكمي) براي بلند كردن وسيله استفاده كنيد و از كمر خود براي انجام اين كار استفاده نكنيد. براي بلند كردن اجسام، به جاي خم كردن كمر خود، زانوهاي خود را خم كنيد. هنگام بلند كردن اشياء، وضعيت مناسب بدن خود را حفظ كنيد و كمر خود را به شكل قوسي خم نكنيد. استفاده نامناسب از عضلات بدن براي بلند كردن اشياء، يك روش نامناسب است كه باعث ايجاد آسيب به بدن انسان مي‌گردد.
5- بهترين روش براي بلند كردن اجسام، استفاده از حركات آرام و يكنواخت است. هنگامي كه بار را در دستتان خود گرفتيد، به جاي اين كه به يك سمت حركت كنيد، آن را به طور مستقيم حمل كنيد. انجام حركت‌هاي سريع، نامنظم، و چرخشي، در هنگام حمل بار، مي‌توانند موجب كشش عضلات شما بشوند.

مواردي را كه بايد هنگام حمل اشياء در نظر بگيريد

1- علاوه بر استفاده از روش‌هاي مناسب، قبل از بلند كردن اشياء، بايد بدن خود را گرم كنيد. با استفاده از پاها، دست‌ها و كمر خود نرمش‌هاي مناسبي را انجام دهيد تا ماهيچه‌هاي بدن خود را به حركت در بياوريد. حد فعاليت‌هاي ضروري براي گرم كردن بدن خود را بشناسيد و اين كار را بيش از حد انجام ندهيد. بار بيش از حد توان خود را در يك مرتبه حمل نكنيد. ميزان وزن صحيح براي حمل بار، اغلب كمتر از مقداري است كه شما فكر مي‌كنيد. اجسامي را كه بيش از حد سنگين هستند، به تنهايي حمل نكنيد. براي حمل اجسام سنگين، از دستگيره حمل بار ، چرخهاي حمل بار، ليفتراك، يا جرثقيل استفاده كنيد، و يا از افراد ديگري بخواهيد كه در حمل بار مذكور به شما كمك كنند.
2- حركت‌هاي انبساطي و ورزش‌هاي روزانه نيز مي‌توانند باعث تقويت عضلات كمر شما بشوند. انجام اين تمرينات شما را از قبل براي بلند كردن اشياء آماده مي‌كنند.
3- براي بلند كردن اجسام، به يك كمربند پشتي اطمينان نكنيد كه بتواند از كمر شما محافظت كند. هيچگونه شواهد اثبات شده‌اي در اين مورد وجود ندارد كه اين تجهيزات مي‌توانند از وارد آمدن صدمات به كمر شما جلوگيري كنند. نكته‌اي كه در آخر بيان مي‌شود، اما به هيچ وجه از بقيه كم اهميت‌تر نيست، اين است كه با سرعت مناسب حركت كنيد. بين هر دو مرحله بلند كردن اجسام، مقداري استراحت كنيد تا عضلات بدن شما فرصتي براي استراحت و بازيابي انرژي مورد نياز خود داشته باشند.

سؤالاتي كه از پزشك خود بايد بپرسيد

1- شايع‌ترين آسيب‌هايي كه از طريق بلند كردن اجسام به كمر انسان وارد مي‌شوند، چيست؟
2- چگونه مي‌توانم شرايط محيطي خود را به گونه‌اي بهبود بخشم كه خطر كمتري در مورد وارد آمدن صدمات به كمر من بوجود بيايد؟

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.